به گزارش مشرق، جمعه گذشته بود که کانال تلگرامی دفتر حفظ و نشر آثار آیتالله خامنهای، ضمن انتشار کلیپی از رضایت خاطر رهبر انقلاب نوشت: «کار خوب و تاثیرگذاری بود. از قول من تقدیر شود.» محصول مورد اشاره یک تیزر تبلیغاتی برای دعوت به صرفهجویی در مصرف برق بود که مدتی است از شبکههای سیما در حال پخش است. این تیزر با نمایش کشیدن تعدادی از نوجوانان دختر و پسر، درحالیکه مشغول همخوانی یک سرود هستند، مردم را با نمونههایی از مصادیق مصرف بهینه آشنا میکند.
برای آشنایی و اطلاع از و کموکیف چگونگی ساخت این تیزر، سراغ آقای بیژن قاسمی مدیرکل روابط عمومی شرکت توانیر رفتیم. قاسمی در ابتدای گفتوگوی خود به این مطلب اشاره میکند که بعضی از دستاندرکاران بهدلیل وجود لوکیشن مدرسه و اینکه پخش این تیزر در فصل تابستان و تعطیلی مدارس صورت میگیرد، انتقاداتی به آن داشتند اما به تعبیر قاسمی، فضای این کار نمادین است و ارتباطی با فصل تعطیلی مدارس ندارد. چرا که به گونهای نمادین، بزرگسالان هم مخاطب این تیزر محسوب میشوند.
کار مشترک توانیر و شبکه سه سیما
آقای مدیرکل در بخش دیگری از گفتوگوی خود اعلام میکند که این کار، محصول مشترک روابط عمومی توانیر و شبکه سوم سیماست: «زحمت اتاق فکر این تیزر در شبکه سوم سیما و همکاران خوشفکر این شبکه بود که با ما همکاری کردند. با هم نشستیم و روی ایده کار کردیم و در نهایت خروجی آن به این حالتی رسید که شما در تیزر میبینید.» او در ادامه تأکید میکند که این اصل را همیشه در اتاق فکر مد نظر داشتهاند که در حال تولید محصول فرهنگی برای مخاطبانیِ بالاتر از خود هستند: «به مردم نگاه از بالا به پایین نداشتیم. نکته بعدی مورد اهمیت هم اینکه کاری را به مردم ارائه دهیم که در جمع خودمان و خانوادهمان بتوانیم آن را ببینیم و تحمل کنیم.»
از قاسمی در مورد بازخورد فعالیتهای توانیر پرسیدیم: «سازمان صداوسیما و مسوولان آن بارها عنوان کردهاند که کارها و محصولات توانیر از فاخرترین آثاری است که در حوزه فرهنگسازی در بخشهای مختلف صداوسیما پخش میشود. البته اشاره به این تیزر خاص نشده است اما در مجموعه این مطلب را بارها به ما انتقال دادهاند. حتی بعضاً خود آقای علیعسگری شخصاً این مطلب را به وزیر نیرو اعلام کردهاند که بهترین و فاخرترین کارهای ما در این حوزهها، در حوزه صنعت برق ساخته شده است.»
از بابابرقی چه خبر؟!
از آقای مدیرکل حال بابابرقی را میپرسیم. کاراکتری که در سالهای دور از شخصیتهای محبوب تلویزیونی بود و مردم را به صرفهجویی در مصرف برق دعوت میکرد: «روی کاراکتر بابابرقی هم خیلی بحث شد. چند وقت قبل هم مجدداً یک بررسی جدی روی این کاراکتر انجام دادیم که او را دوباره احیا کنیم.
با مجموعه اتاق فکر و همکارانمان در وزارت نیرو هم جلسه مشترکی داشتیم ولی در نهایت به نتیجه مشخصی نرسیدیم. شاید تکرار بعضی کاراکترها از نظر هنری باعث شود که خاطره خوب آنها از بین برود.»
قاسمی اما این وعده را میدهد که شاید در آینده، سراغ بابابرقی بروند: «سعی کردیم شخصیت بابابرقی را حفظ کنیم و خاطره خوبش را از بین نبریم تا به یک ایده خیلی خوب و جذاب برسیم. ایدههای زیادی هم گرفتیم ولی هیچ یک ما و اتاق فکر را راضی نکرد. البته آن کاراکتر در مقطع زمانی خودش به مشکلاتی هم برخورد که مسوولان وقت تصمیم گرفتند دیگر از آن استفاده نکنند.»
قاسمی درباره علت این موضوع میگوید: «دقیقاً اطلاع ندارم چون آن مقطع در توانیر حضور نداشتم ولی یکی از علتهایش مثلاً این بود که شخصی که با آن کاراکتر اجرای برنامه میکرد، دیگر تمایلی به ادامه این همکاری نداشت. البته مالکیت معنوی آن کاراکتر بهطور کامل برای شرکت توانیر بود.
با همه اینها سعی ما این بوده است که آن کاراکتر را زمانی مورد استفاده قرار دهیم که دقیقاً مثل آن سالها بتوانیم آن را با همان درخشش و موفقیت احیا کنیم.»
امتداد کارمان حتمی است
مدیرکل روابط عمومی توانیر در مورد مدل کارهایی که برای فرهنگسازی در این حوزه در پیش گرفتهاند، میگوید: «حدود 15 تا 20 سال است که در این بخش مشغول فعالیت هستیم. تداوم این موضوع برای این است که این موضوع در یادها بماند. حالا دیگر ما در شرایطی نیستیم که صحبت از خاموشی کنیم. هدف اصلی ما در این برهه، مصرف بهینه است.
ما در حال حاضر دو ماه در سال با پیک مصرف مواجه هستیم و کمبود داریم. دلیل اصلی این کمبود هم استفاده بالا از وسایل سرمایشی است. در غیر از این دو ماه حدود 20 هزار مگاوات اضافه داریم. این مقدار برای تأمین یک کشور کفایت میکند. بنابراین سرمایهگذاری جدید چندان به صرفه نیست. برای کشور ما مقرون به صرفه نیست که سرمایهگذاری کلانی انجام دهد تا برای مصرف دو ماه 20 هزار مگاوات برق تولید کند. بنابراین اگر مصرف توسط مردم مدیریت شود، کشور نیازی به احداث نیروگاه جدید ندارد. به جای این سرمایهگذاری کلان برای استفاده از یک تا دو ماه در سال آن را در بخشهای دیگری مانند بهداشت و درمان انجام دهد. بنابراین امتداد کار ما حتمی است.»
هشدارها روی مصرف اثر گذاشت
از قاسمی درباره بازخوردهای مردمی این تیزر و دیگر فعالیتهای تبلیغی و فرهنگساز توانیر پرسیدیم. پاسخش قابل توجه است: «جا دارد از همکاری مردم تشکر کنیم. در تابستانی که روزهای آخر آن را میگذرانیم با همکاران من در توانیر کمال همکاری را داشتند. جالب آنکه درست از زمانی که هشدارها شروع شد، روی مصرف اثر گذاشت. به عبارت دیگر، تأثیر این تیپ کارها و فرهنگسازیها و اطلاعرسانیها محسوس بود. از صمیم قلب از همه مردم تشکر میکنیم.»
او درباره همکاری صداوسیما با شرکت برق و توانیر میگوید: «صداوسیما بهخصوص شبکه سوم سیما همکاری کاملی با ما داشت. در چند سال گذشته همکاری بسیار خوبی داشتهاند.»
منبع: صبح نو